KAKOVOSTNO PREŽIVLJANJE PROSTEGA ČASA

Prosti čas – ali ga sploh še imamo? Ne samo odrasli, ki imamo zaradi vse hitrejšega  tempa življenja in konkurenčnosti na trgu delovne sile vse manj prostega časa, tudi otroci občutijo pomanjkanje prostega časa, saj so mnogi prezaposleni s številnimi šolskimi in izvenšolskimi dejavnostmi. Otroci potrebujejo čas za različne stvari, saj jim to omogoča razvoj osebnosti. Da bi se otroci in mladina razvili v zdrave, zrele in odgovorne osebnosti, moramo mladim omogočiti dovolj možnosti za zdravo preživljanje prostega časa.

Kaj je prosti čas?

Kakovostno preživljanje prostega časa postaja eno pomembnejših področij v življenju vsakega posameznika. Namenjamo ga počitku, razvedrilu in razvoju osebnosti. Prosti čas pozitivno vpliva na zdravje, telesni in mentalni razvoj. Tudi otroci potrebujejo prosti čas po napornem delu v šoli. Prostočasne aktivnosti jim pomagajo, da se izrazijo še na drugačen način in si oblikujejo svojo samopodobo. Pri tem je pomembno, da odrasli pomagamo otrokom izbirati takšne koristne prostočasne dejavnosti, ki bodo bogatile njihovo osebnost. Da bi se otroci in mladina razvili v zdrave, zrele in odgovorne osebnosti, moramo mladim omogočiti dovolj možnosti za zdravo preživljanje prostega časa.

Kaj otroci potrebujejo?

Šolarji dandanes ob šoli – pouku, nalogah in učenju – nimajo veliko prostega časa. Za sprostitev od vsakodnevnih obveznosti so različne izvenšolske dejavnosti vedno pomembnejše. Od igre v stanovanju, dvorišču ali igrišču, športnih aktivnosti, plesnih in kreativnih dejavnosti, gledanju televizije, igranju računalniških igric, poslušanja glasbe, branja knjig, druženja s prijatelji in družinskimi člani. Vse to mora imeti mesto v otrokovem odraščanju.

Otroci potrebujejo čas za različne stvari, in sem sodi tudi počitek, sprostitev, otroška igra, sprehodi, vrstniško druženje… Otroci potrebujejo zelo veliko vsega, kar naj jim omogoča kolikor le mogoče skladen razvoj na vseh področjih. Potrebujejo telesno, gibalno aktivnost, da krepijo svoje telo, ga z naporom utrjujejo…

Otroci potrebujejo igro

Otrok potrebuje otroško igro. Preko otroške igre otrok osvaja najpomembnejše zakonitosti življenja, povezuje in utrjuje svoje izkušnje, spoznanja, vadi, preverja, preigrava različne vedenjske vzorce, vzorce sporazumevanja z okoljem…

Otroci (še posebej mlajši) potrebujejo igro – kocke, avtomobilčke, punčke, medvedke, slikanice… Skozi igro razvijajo svojo domišljijo, besednjak, socialne veščine. Otrok ima pravico do otroštva in igre. Pustite se mu igrati!

Kako izbrati pravo izvenšolsko dejavnost?

Izvenšolske dejavnosti so odlična priložnost, da od pouka, učenja in nalog obremenjenega otroka, še dodatno preobremenimo. Nasprotno pa, če izvenšolske dejavnosti skrbno izberemo, ga lahko z njihovo pomočjo vpeljemo v svet novih znanj, prijateljev in dogodivščin. Za dejavnost se je dobro odločiti le, če smo prepričani, da bo otroku koristila. Če sam ni navdušen ali se kasneje izkaže, da v njej ne uživa, naj jo opusti.

Starši velikokrat spregledajo želje in nadarjenosti svojega otroka ter ga vključijo v aktivnosti, ki so všeč njim. Velikokrat se v ozadju skrivajo njihove otroške želje, ki jih niso imeli možnosti izpolniti.

Otrok ne preobremenimo

Pomembno je, da otroke ne preobremenimo. Preživljanje prostega časa ne sme postati prevažanje iz ene dejavnosti na drugo. Prav je, da otroku poleg različnih dejavnosti pustimo tudi nekaj časa, ki ga preživi v brezdelju. Nekaj časa naj bo namenjeno brezskrbnemu lenarjenju. Še toliko bolje, če je ta čas namenjen družinskemu klepetu, gledanju poučne oddaje, igranju družabnih iger itd.

Enako je pomembno, da otroka ne prepustimo pasivnemu preživljanju prostega časa kot je gledanje televizije, igranju računalniških igric, brskanju na internetu, druženju s prijatelji, ki jih ne poznamo… Vzemite si čas za družinske igre (monopoli, človek ne jezi se, mikado…), pojdite v kino, na sprehod, pohod, kolesarjenje… Otroku pripovedujte pravljice iz katerih bodo izvedeli kaj je dobro in kaj slabo, kaj je prav in kaj narobe ter si tako lažje postavili temelje za razvoj celovite osebnosti. Vzemite si čas za družinsko kosilo in/ali večerjo, saj so raziskave pokazale, da imajo skupni obroki velik pomen pri duševnem zdravju otrok.

Otroke vključite v vsakodnevna opravila

Otroci se radi počutijo koristne, še posebej mlajši otroci pa zelo radi posnemajo odrasle. In ker si tam do pubertete privzgojijo delovne navade, otroka v njegovem prostem času vključujte pri domačih opravilih. Otroci si naj sami pospravijo sobo in igrače. Prav tako naj vam pomagajo pri urejanju doma in okolice.

Trenutno so komentarji zaprti.